Groeien in coronatijd, hoe doe je dat?

Arbeidsmarkt

Dat groeien ook lukt in coronatijd is een bijzondere prestatie. Een interview met Sjoerd Fontein, oprichter van Comaen, die ook in 2020 blijft doorstomen met zijn bedrijf. Door nieuwe markten aan te boren, in te spelen op veranderende omstandigheden en vooral het hoofd koel te houden. Opgericht in 2013 Recruitment specialist binnen proces- en maakindustrie […]

Lees meer
Arbeidsmarkt

Dat groeien ook lukt in coronatijd is een bijzondere prestatie. Een interview met Sjoerd Fontein, oprichter van Comaen, die ook in 2020 blijft doorstomen met zijn bedrijf. Door nieuwe markten aan te boren, in te spelen op veranderende omstandigheden en vooral het hoofd koel te houden.

  • Opgericht in 2013
  • Recruitment specialist binnen proces- en maakindustrie
  • Omzetgroei: jaarlijks verdubbeling van resultaat

Comaen voor 2e jaar op rij FD Gazelle

Drie jaar achter elkaar minstens 20% groeien in omzet. Het is een belangrijke eis voor bedrijven die meedingen naar de FD Gazellen 2020.

Hoe doe je dat, jaar na jaar verdubbelen in omzet?

Afgelopen jaren zijn wij blijven groeien een resultaat waar wij trots op zijn. Wij hebben dit bereikt door te blijven geloven in ons onderscheidend vermogen. Hierbij hebben wij bestaande klantrelaties uitgebouwd en nieuwe markten aangeboord.

Succesfactoren

  • Mensen aannemen met het ‘Comaen DNA’;
  • Behaalde winst herinvesteren;
  • Ondernemen en (verantwoorde) risico’s nemen;
  • Investeren in merkbekendheid voor vindbaarheid en salesleads.

Groeien in coronatijd, hoe doe je dat?

De coronacrisis kwam in eerste instantie hard binnen. Reeds binnengehaalde omzet verdween als sneeuw voor de zon en opdrachten werden ingetrokken.

Mede door de veerkracht en creativiteit van ons team hebben wij met succes markten aangeboord waar nog wel business was zoals in (grote) infrastructurele projecten. Met als resultaat dat we de weg naar boven weer te pakken hebben en uitkomen op een groei van bijna 28% ten opzichte van vorig jaar.

De periode heeft ons ook veel gebracht in de relatie met samenwerkingspartners. We hebben onze opdrachtgevers nog beter leren kennen en samen gezocht naar oplossingen om elkaar zo goed mogelijk door de crisis heen te helpen.

Wat maakt Comaen zo bijzonder ten opzichte van andere recruitment partijen?

We zijn resultaatgericht, deskundig en betrokken. We schuiven geen CV’s maar leveren daadwerkelijk toegevoegde waarde voor zowel onze professionals als opdrachtgevers. We leveren maatwerk en dit is terug te zien niet alleen in omzet maar ook meer dan 100 positieve reviews en een gemiddeld rapportcijfer van een 9 voor onze dienstverlening.

Wat heb je in het verleden als ondernemer verkeerd aangepakt?

Ondernemen is iets anders dan goed de dagelijkse operatie aansturen. Ik omring me met mensen die dat wel leuk vinden en goed kunnen. Zo is vanaf 1 maart dit jaar Jacob Schut als Manager Operations aangenomen.

En wat is jouw advies voor andere ondernemers?

Volg je hart en weet waar je goed in bent en minder goed. Je wordt ondernemer om dingen te doen die je leuk vindt, dus blijf kritisch op jezelf. Ik bouw bezinningsmomenten in en evalueer dan of ik nog steeds de dingen doe waar ik energie van krijg.

Wat is Comaen anders gaan doen door de coronacrisis?

Steeds bewuster maken we keuzes in klanten, doel is namelijk lange termijn relaties. We zijn op afstand gaan werken en iedereen weet duidelijk welke taken en activiteiten er ondernomen moeten worden.  Er zijn gezamenlijke weekmomenten online om wel het ‘team’ gevoel te houden.

We werken met nieuwe technologieën en tools, zodat we steeds meer gebruik maken van marketing Automation & Sourcing. Dit altijd in combinatie met persoonlijk contact tussen onze ervaren Consultants met kennis van techniek en kandidaten. Wij zijn namelijk altijd geïnteresseerd naar de persoon achter het CV. Alleen zo kunnen we de juiste match maken, op competenties en drijfveren die passen bij de cultuur van een bedrijf.

Wat was voor de uitbraak van het coronavirus jullie visie op thuiswerken?

Flexibel je werktijden kunnen inrichten is goed voor de werk-privé balans. Nu iedereen weet wat er van hem of haar wordt verwacht, is dit nog makkelijker geworden.

Last, but not least: welke risico’s of barrières zie je ten aanzien van de toekomstige groei?

Het aantrekken van goede en deskundige consultants die passen bij de missie van Comaen, namelijk dat onze professionals geluk en plezier vinden in hun werk.

Dus mocht ik je hebben weten te enthousiasmeren met mijn ondernemersverhaal en ben je op zoek naar een baan als Recruitment Consultant? Neem dan contact op met Jacob Schut Manager Operations, op telefoonnummer 06-15261821 of via de e-mail: jacob.schut@comaen.nl. Mocht je vragen hebben of eerst wat meer info willen dan kun je ook altijd een whatsapp sturen.

Sluiten
We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Sign in

Sign Up

Forgotten Password

Job Quick Search

Share