De slimme technieken van de Rijnlandtunnel

Civiele Techniek

De Rijnland Route vormt een nieuwe verbinding tussen Katwijk en Leiden. Een deel van deze route is de tunnel bij de N434 die onder Voorschoten en het Rijn-Schiekanaal wordt aangelegd. Deze tunnel komt op 20 meter diepte te liggen en ongeveer 2,5 km lang zijn. Voor de bouw van de tunnel worden verschillende speciale technieken […]

Lees meer
Civiele Techniek

De Rijnland Route vormt een nieuwe verbinding tussen Katwijk en Leiden. Een deel van deze route is de tunnel bij de N434 die onder Voorschoten en het Rijn-Schiekanaal wordt aangelegd. Deze tunnel komt op 20 meter diepte te liggen en ongeveer 2,5 km lang zijn. Voor de bouw van de tunnel worden verschillende speciale technieken gebruikt. In deze blog behandelen we de tunnelboormachine (ook wel TBM genoemd) en de Solar Optic Fiber technologie.

Tunnelboormachine (TBM)

De TBM is speciaal ontworpen voor dit project. De TBM kan tegelijk de tunnel graven en de tunnelbuis bouwen. Hierdoor kan er ondergronds geboord worden en hoeft er niks te worden gesloopt. De TBM schraapt grond weg, dat daarna vermengd wordt met bentoniet. Hierdoor komt er geen water in de machine. Daarnaast bouwt de TBM ook de tunnel, door middel van het plaatsten van losse segmenten die samen een ring vormen. Dit herhaalt zich totdat de TBM bij de ontvangstschacht aankomt. Daarna wordt de TBM vervoerd naar de startschacht, zodat de andere tunnelbuis geboord kan worden.

Solar Optic Fiber

Verlichting is een essentieel onderdeel van tunnels. Door een slimme techniek van Croonwolter&dros kan er in tunnels energie bespaard worden. In gebouwen wordt al een techniek toegepast waar zonlicht wordt opgevangen en via glasvezel naar binnen gebracht wordt. Omdat het verschil tussen het licht binnen en buiten de tunnel niet te groot mag zijn, verbruikt een tunnel bij veel zonlicht het meeste energie. Deze techniek is dus ook heel effectief bij tunnels.

Tunnel Rijnlandroute

Solar Optic Fiber wordt in de Rijnland Route voor het eerst in een tunnel gebruikt. Boven de grond worden lenzen geplaatst, die meedraaien met de zon en zo licht opvangen. Door glasvezel kan het licht tot 150 meter de tunnel in worden getransporteerd. Dit zonder verlies onderweg of het gebruik van aanvullende energie. Dit klinkt eenvoudig, maar hier schuilen ingewikkelde berekeningen achter om ervoor te zorgen dat het licht in de mond van de tunnel voldoet aan de eisen van de landelijke tunnelstandaard. Hoe lichter het buiten is, hoe meer licht er in de tunnel moet zijn om de overgang van binnen naar buiten veilig te maken voor de ogen van weggebruikers. Door het gebruik van zonlicht is er automatisch evenveel licht in de tunnel als buiten. Het gebruik van deze technologie zorgt voor een vermindering van energieverbruik tussen de 10-20%. Het gebruik van Solar Optic Fiber zal zo zorgen voor een flinke energiereductie en hierdoor ook de C02-uitstoot naar beneden brengen.

Comaen

Bij Comaen willen wij inspireren tot subliem werkgeverschap. Dit kan zich uiten in goede arbeidsvoorwaarden maar ook in innoverende projecten, zoals de Rijnlandtunnel. Wij verbinden kandidaten met de juiste opdrachtgevers, zodat zij daadwerkelijk het verschil kunnen maken. Jij kunt met jouw passie voor techniek deel uitmaken van de (technologische) toekomst. Wil jij ook een werkplek waar je uitgedaagd en geïnspireerd wordt het meeste uit jezelf te halen? Waar je kan bijdragen aan de technische ontwikkeling van Nederland? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

+023 844 32 19
📩 info@comaen.nl
💻 www.comaen.nl

Bron: https://rijnlandroute.nl/de-boortunnel/
https://www.croonwolterendros.nl/nl/verlichting-door-glasvezel 

Sluiten
We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Sign in

Sign Up

Forgotten Password

Job Quick Search

Share