Overleden zangeres ‘speelt’ in Volkswagen reclame: onderzoek gestart

Voor de laatste reclamecampagne in Brazilië heeft Volkswagen besloten om een overleden zangeres in te zetten. Door middel van AI wordt de zangeres op beeld weer tot leven gebracht. Dit nieuws heeft veel opschudding veroorzaakt. Heeft Volkswagen het recht om dit te doen? Is het ethisch verantwoord? Een Braziliaanse waakhond is een onderzoek gestart. Tot […]

Lees meer

Voor de laatste reclamecampagne in Brazilië heeft Volkswagen besloten om een overleden zangeres in te zetten. Door middel van AI wordt de zangeres op beeld weer tot leven gebracht. Dit nieuws heeft veel opschudding veroorzaakt. Heeft Volkswagen het recht om dit te doen? Is het ethisch verantwoord? Een Braziliaanse waakhond is een onderzoek gestart.

Tot leven gewekt door AI

Volkswagen heeft een gedurfde stap gezet door een overleden zangeres weer tot leven te wekken met kunstmatige intelligentie. De verschijning van de zangeres in de reclame is levensecht. Als je niet beter zou weten, zie je niet dat het gaat om een computer gegenereerd uiterlijk.

Niet geheel onverwacht roept het gebruik van de overleden zangeres in de reclame de nodige reacties op. Veel mensen vinden het onethisch en stellen dat Volkswagen hier een grens over gaat.

Reacties

Naast het feit dat veel mensen het gebruik van beelden van overleden mensen gebruiken onethisch vinden, herinneren veel Brazilianen de zangeres in kwestie als fel tegenstander van de militaire dictatuur van Brazilië. Volkswagen werkte in die tijd juist samen met dit regime. Veel fans denken dus dat de zangeres nooit toestemming had gegeven aan Volkswagen voor deze commercial. Toch geeft de familie van de overleden zangeres aan dat ze achter de commercial staan en het een mooi eerbetoon vinden.

Het onderzoek van waakhond groepen

De ophef rondom de reclame heeft geleid tot een onderzoek van Braziliaanse waakhond Conar. Zo zijn er meerdere klachten binnengekomen, onder andere over het ontbreken van een disclaimer dat het gaat om AI-gegenereerd beelden. Ook steltConar vragen over het normaliseren van AI-gegenereerd beeld als echt te gebruiken, en of het kan leiden tot het verwarren van feiten met fictie.

Toekomst van AI-gegenereerd beeld

Adverteerders zoeken voortdurend naar nieuwe en opvallende manieren om de aandacht van het publiek te trekken. Het gebruik van een beelden van een overleden zangeres kan een grensverleggende zet zijn om consumenten te bereiken, maar het roept ook vragen op over de integriteit en geloofwaardigheid van reclameboodschappen. De vraag is dan ook of we dit in de toekomst vaker zullen zien.

Rechtszaak

In Hollywood staken momenteel acteurs, mede vanwege zorgen over de impact van kunstmatige intelligentie. De uitkomst van deze onderhandelingen zal veel zeggen over de toekomst van het gebruik van AI-gegenereerde beelden van acteurs. In deze blog schreven wij eerder al over de stakingen.

Comaen

Wil jij op de hoogte blijven van onze nieuwste blogs? Schrijf je dan in op onze maandelijkse update. Zo mis je nooit meer het laatste nieuws of interessante vacatures.

Sluiten
We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Sign in

Sign Up

Forgotten Password

Job Quick Search

Share