Acteurs in games: zo werkt dat

Steeds vaker zie je bekende acteurs verschijnen in videogames. Het gebruik van echte acteurs geeft ontwikkelaars de mogelijkheid om personages te creëren die er realistischer uitzien en zich ook realistischer gedragen. Maar hoe worden deze acteurs in games gestopt? Motion capture en performance capture. Het proces begint met motion capture of performance capture. Motion capture […]

Lees meer

Steeds vaker zie je bekende acteurs verschijnen in videogames. Het gebruik van echte acteurs geeft ontwikkelaars de mogelijkheid om personages te creëren die er realistischer uitzien en zich ook realistischer gedragen. Maar hoe worden deze acteurs in games gestopt?

Motion capture en performance capture.

Het proces begint met motion capture of performance capture. Motion capture is het proces waarbij de bewegingen van een acteur worden vastgelegd met behulp van speciale sensoren op een pak. Deze sensoren volgen de bewegingen van de acteur en worden later gebruikt om een digitaal personage te animeren. Bij performance capture worden naast lichamelijke bewegingen ook het hoofd, de handen, de vingers, het gezicht en vaak de stem vastgelegd.. Zo kunnen bewegingen realistischer nagemaakt worden.

Hoe werkt het?

Eenmaal opgenomen worden de bewegingen op een computer gezet en omgezet naar animaties. Het kan een paar dagen tot weken duren om de opnames te verwerken,. Afhankelijk van hoeveel gegevens er zijn vastgelegd en hoe complex de animaties zijn.

Nadat de animaties zijn gemaakt, wordt de stem van de acteur opgenomen. Meestal wordt dit gedaan in een opnamestudio waar de acteur de dialoog van het personage inspreekt. Deze opnames worden vervolgens gemonteerd en synchroon gezet met de animaties, vergelijkbaar met hoe dit gaat bij tekenfilms en cartoons. Ook de laatste Avatar film is bijvoorbeeld helemaal gemaakt met deze technologie.

Het gebruik van motion capture en performance capture

Het eindresultaat is een digitaal personage dat eruitziet en beweegt als de echte acteur. De motion capture en performance capture technologie heeft de deur geopend voor meer realistische en overtuigende verhalen. In games zoals de “Uncharted” -serie en “The Last of Us” zijn de personages bijvoorbeeld gebaseerd op echte acteurs en hun bewegingen. Bekijk hier de beelden achter de schermen van een van de cutscenes in The Last of Us.

Maar ook voor bijvoorbeeld FIFA worden de bewegingen van echte voetballers gebruikt om zo een zo realistisch mogelijke ervaring te bieden. Je bestuurt dus op een bepaalde manier écht Messi en Ronaldo wanneer je de game speelt.

Comaen

Wil jij op de hoogte blijven van onze nieuwste blogs? Schrijf je dan in op onze maandelijkse update. Zo mis je nooit meer het laatste nieuws of interessante vacatures.

Sluiten
We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Sign in

Sign Up

Forgotten Password

Job Quick Search

Share