Eindeloos gamen met behulp van intermittent computing

Engineering

Onderzoekers van de TU Delft en de Northwestern University (Illinios, VS) hebben de handen in een geslagen om batteryless intermittent computing in te zetten voor een bijzonder doel: een draagbare spelcomputer die zichzelf oplaadt. Door ontwikkelingen omtrent intermittent computing kunnen Internet of Things apparaten straks zonder batterij werken. Hun energie halen ze dan geleidelijk uit […]

Lees meer
Engineering

Onderzoekers van de TU Delft en de Northwestern University (Illinios, VS) hebben de handen in een geslagen om batteryless intermittent computing in te zetten voor een bijzonder doel: een draagbare spelcomputer die zichzelf oplaadt. Door ontwikkelingen omtrent intermittent computing kunnen Internet of Things apparaten straks zonder batterij werken. Hun energie halen ze dan geleidelijk uit de omgeving. Ze vallen hierdoor wel honderd keer per seconde uit maar zijn desondanks nog wel in staat hun taken uit te voeren. Deze techniek is tot op heden alleen gebruikt bij kleine sensoren voor wetenschappelijke doeleinde. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer toepassingen voor te verzinnen.

Energiebewuste Game Boy

Als eerste consumententoepassing hebben de wetenschappers de technologie gebruikt in een kloon van de 8-bit Nintendo Game Boy. De kloon lijkt precies op de originele populaire spelcomputer met de toevoeging van zonnepanelen aan de voorkant. Naast de zonnepanelen krijgt de Game Boy ook energie als de gebruiker de knoppen van de spelcomputer indrukt. Op de Game Boy kunnen zo alle originele spellen van Nintendo gespeeld worden.

Geen savegames meer nodig

Om de gebruikersvriendelijkheid van de Game Boy te verhogen moest de speeltijd tussen het uitvallen wel verlengd worden. Om dit te bereiken hebben de onderzoekers de hardware en software helemaal opnieuw ontworpen, ook om de energie efficiëntie te verhogen. Daarbij moest het systeem ook in staat zijn om de actieve staat zo efficiënt mogelijk op het permanente geheugen te zetten. Zo kan de speler zodra er voldoende energie is op het exacte punt verder spelen, zelfs als dit bijvoorbeeld midden in een sprong is. Zoals bij bijvoorbeeld het spel Super Mario Land.

Nog geen volledige spelervaring

Op een zonnige dag, met een spel waarbij je veel de knoppen gebruikt, wordt het spel elke 10 seconden onderbroken voor minder dan één seconde. Dit is volgens de wetenschappers aanvaardbaar voor simpele spellen zoals bijvoorbeeld Tetris, maar niet voor spellen met meer actie. Daarnaast gaat op een bewolkte dag ook de gebruikerservaring achteruit. Helaas is het ook nog niet mogelijk om te spelen met geluid. Dit alles beperkt de volledige spelervaring.

Eerste stap

De Game Boy is de eerste stap naar draagbare spelcomputers zonder batterij. Helaas is er nog een lange weg te gaan voordat dit soort spelcomputers echt in de winkel liggen. De Game Boy is dan ook ontwikkeld om aandacht te vragen voor de vele vragen omtrent de toepassing van intermittent computing. Zo moet er nog onderzoek gedaan worden naar de interactiviteit tussen mensen en het intermittent systeem. Daarnaast vraagt de Game Boy ook aandacht voor onze afhankelijkheid van batterijen, die erg slecht zijn voor het milieu. Intermittent computing kan hierdoor de milieu impact van gamen verminderen.

Comaen

Wil jij ook graag werken aan duurzame ontwikkelingen? Voor een internationale machinebouwer zijn wij op zoek naar Engineers. Heb jij ervaring met EPLAN P8 en werk je graag in een multidisciplinair team aan het verder ontwikkelen en onderhouden van diverse machinebesturingen? Neem dan nu contact met ons op.

Bron: https://www.tudelft.nl/2020/ewi/game-boy-forever-met-dank-aan-intermittent-computing/
Sluiten
We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Sign in

Sign Up

Forgotten Password

Job Quick Search

Share