Forgotten Password

Millennials werken
Arbeidsmarkt

Comaen opereert in een krappe arbeidsmarkt door een tekort aan goed opgeleid technisch personeel. Om ervoor te kunnen blijven zorgen dat onze opdrachtgevers het juiste talent weten aan te trekken, is bewustwording omtrent de behoeften van de huidige generatie belangrijk. Een goed salaris is een randvoorwaarde, maar andere zaken geven de doorslag om bij een opdrachtgever aan de slag te gaan of te blijven.

“Op basis van verschillende onderzoeken en statistieken bestaat de beroepsbevolking rond 2020 voor 50% uit generatie Y”.

Deze huidige generatie Y (geboren tussen 1980-2000), ook wel millennials genoemd, heeft een nieuwe kijk op hoe hun werk eruit moet zien. Er is een duidelijke verschuiving van persoonlijke behoeften waarneembaar ten opzichte van vorige generaties. Wij adviseren onze opdrachtgevers over deze behoeften en hoe daar het beste mee om te gaan. Het is een “mind set” als organisatie om mee te bewegen in de huidige tijd.

5 belangrijkste arbeidsvoorwaarden voor millenials

Het woord behoeften is nu al een paar keer gevallen, maar waar praten we dan over? In het boek “Happyholics” (https://bit.ly/2Wppn4d) omschrijft Itamar Sharon 5 centrale behoeften van millennials, die belangrijk zijn om rekening mee te houden in de arbeidsvoorwaarden.

  1. Tegenwoordig gaan werk en privé meer in elkaar over. De millennial wil zich thuis voelen bij een opdrachtgever en persoonlijk contact hebben met zowel de collega’s als de leidinggevende. Een goede relatie, een gezellige werksfeer en wederzijds respect levert commitment op.
  2. Een stuk waardering. Dit hoeft zich niet direct te uiten in een compensatie in geld, maar denk aan vertrouwen, complimenten en positieve feedback.
  3. Vrijheid krijgen om je werk goed uit te kunnen oefenen. Dus geen baan van 9 tot 5 of het doen van eentonig werk, maar flexibiliteit en diversiteit van werkzaamheden. Dit zal resulteren in meer creativiteit en innovatieve oplossingen voor de werkgever.
  4. Het nastreven van een zinvolle activiteit. De huidige generatie wil graag een bijdragen leveren aan het doel van de werkgever. Zo kan het gaan om het product, een bepaalde meerwaarde vormen voor het bedrijf of iets willen bijdragen aan de huidige maatschappij. Het doen van betekenisvol werk.
  5. Het bieden van een ontwikkelingstraject. Denk aan een breed pallet van opleidingsmogelijkheden en het leren van nieuwe dingen die groei bevorderen. Hierbij is het belangrijk om je verdiepen in de ontwikkelbehoefte.

Comaen

Wij zijn ons bewust hoe belangrijk het is om in kaart te brengen waar kandidaten naar op zoek zijn in een nieuwe baan. In persoonlijke gesprekken achterhalen wij ambities, behoeften en interesses om vervolgens een juiste match te maken op basis van competenties en persoonlijkheid met één van onze opdrachtgevers. Daarnaast adviseren wij onze opdrachtgevers in de arbeidsvoorwaarden die zij bieden. Waar sta je voor als werkgever en hoe geef je daar invulling aan? Het antwoord op deze vraag kan millennials bewegen om de keuze te maken voor jouw organisatie.

Ben je op zoek naar technisch talent? En wil je weten wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan telefonisch contact op met Tim Langelaan via 06-15171247 of mail naar tim.langelaan@comaen.nl.